Friday, February 11, 2011

Alhamdulillah~Segala puji bagi-Mu Ya Allah

Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah..

syukur ke hadrat Ilahi atas segala nikmat yang dikurniakan-Nya.
dan Alhamdulillah, Dia masih memberikan nafas kpd pemilik hati ini utk meeneruskan khidupan sebagai hamba dan khalifah di atas muka bumi ini.


terlalu besar dan banyak sehingga xterhitung kiranya segala nikmat yang Allah kurniakan ke atas hamba-Nya. tetapi kita? sudahkah kita bersyukur utk setiap satu nikmat yg Allah berikan? kadang-kadang kita lupa.. terus-menerus melakukan kemungkaran dan kemaksiatan. tetapi Allah? terus-menerus memberikan kita nikmat. begitulah Allah, dgn sifat-Nya yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang ke atas hamba-hamba-Nya. sedih sekali kerana terlalu sedikit manusia yang bersyukur atas apa yg Allah kurniakan. Tidak terlepas jua bg ana, pmilik hati ini. Nastaghfirullahal 'azim.

“Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, tidaklah kamu dapat menghitungkannya. Sesungguhnya manusia itu sangat zalim dan sangat mengingkari (nikmat)”. (Ibrahim:34). 



"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu memaklumkan, 'Sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya aku akan menambah (nikmat) kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmatKu), maka pasti azabKu sangat berat."
(Ibrahim:7) 


**Alhamdulillah, dgn izin Allah, pmilik hati ini akhirnya dapat menjejakkan kaki lagi di tanah air, kampung halaman, desa terchenta.*perlis permai lagi mpersona*<sempat lg promote.. ^_^ >



**Alhmdulillah, Allah pilih dan takdirkan ana utk merasai pngalaman getir dan mncabar dgn ujian sewaktu berlakunya rusuhan di Mesir. >>keadaan darurat, ada perintah berkurung, rusuhan sini-sana, berpindah sana-sini, merasai sedikit kesusahan, kurang mknan, bimbang, dn mcm-mcm. Ana bersyukur sbb Allah pilih ana utk merasainya dan ana pasti Allah nk ajar dn bg sesuatu utk ana. dan ana dah jumpa apa yg Allah beri utk didik hati ana~ Alhamdulillah.


Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hnya dengan mengatakan, "Kami telah beriman," dan mereka tidak diuji? (Al-Ankabut:2)

medan tahrir- pnduduk mesir berkumpul mnunujukkn protes.
<picture from: jiran ana, org Negiria>

sekitar kwsn Sayyeda Zainab. Terbakar di sini dan di sana.
<picture from: shbt ana yg tnggl kt imarah 11, sayyeda zainab>


** Alhamdulillah, Allah masih mlapangkn rezeki-Nya kpd hmba-Nya. walau time2 darurat dan dlm printh brkurung, xboley kuar, jln2 cari mkn ke..ttp dgn apa yg Allah rezekikan tu dah lbh dari ckup. Makan ape yg ada. ingt lg tyme kna pindah ke kwsn yg lbh slamat, dr kwsan Saad Zaghloul <dekat jgk dgn Medan Tahrir> ana kna berpindah ke Mounira. kat situ, rmai org2 yg brpindah. msg2 bwk mknan ckit2 dr rumah. masak sama2, slg mbantu dn mkn sama2..walau mknn tu xde la bnyak mana, tp andai Allah berkati, yg ckit pn jd ckup. Alhmdulillah. 
>>sewktu di Malaysian Hall (DMAK) pula, betapa rmainya yg serbu kafe dn koperasi..mknn agak terhad tp Alhmdulilah dpt juga isi perut, mknn still ada jual lg, walaupn ramai yg agk risau mknn kt situ dpt ke tampung jumlah blangn plajar yg ramai utk dlm tempoh beberapa hari..tp Alhmdulillah, xde yg smpai tahap mati kebuluran sbb xmkn kn? puasa kn lg bgus..dpt pahala+jmat mknn.. kongsi2 mknn jugk dpt eratkn ukhuwah.
>>Ketika smpai di Jeddah. Masya-Allah, perut2 sntiasa dpt diisi dgn mknn yg terberhenti2 kunjung tiba. dari sarapan, tngah hari, malam..mknn yg sedap2 dn best2..
Alhmdulillah, rezeki Allah.
>>sehinggalah sampai di KLIA, msh lagi dpt mkanan sumbangan dari pelbagai sumber dan pihak.

bla pkir2 balik, bnyaknya mknan, kdg2 sampai membazir pun ada, ttp saudara-mara kita yg lain, di Mesir atau Palestin atau dimana2 shj..bgaimana??

Allah melapangkan rezeki bagi siapa yg Dia kehendaki dan membatasi(bagi siapa yg Dia kehendaki).Mereka bergembira dgn kehidupan dunia, padahal kehidupan dunia hanyalah kesenangan (yg sedikit) dbanding khidupan akhirat.
(Ar-Ra'd:26)

** Alhamdulillah, Allah memudhkn sgala urusan perpindahan rakyat Malaysia di Mesir ke Jeddah dan akhirnya ke Malaysia. Perjalanan yg selamat dan berjalan dgn lancar dgn izin-Nya.

** Alhamdulillah, bg ana ujian dan dugaan ini sebenarnya Allah nk uji hati kpd pmilik hati ini.. bnyk sbnrnya pelajaran dan hikmah yg Allah nk selitkan dan tunjukkan., cuma bagaimna kita mlihat dan mentafsirkannya dan yg plg pnting bagaimana kita mnerima sedikit ujian ini, adakah sbg pnguat hati dan iman atau sbg mnambah beban??. Adakah kita smkn dekat dgn Pencipta kita atau smkn jauh dr Allah? tepuk dada tnya iman msg2.
Ssghnya apa yg ana dan yg lain2 rasa, amatlah sedikit dan sngt kecil nilainya jika ingin dbandingkn dgn hati2 dan diri2 yg merasai dgn spnuhnya. Amat2 sedikit andai nk dbandingkn dgn saudara2 seakidah kita di Palestin dan di Mesir sendiri. Keperitan mereka, kesusahan mereka, kedukaan mereka, lbh berlipat kali ganda dgn apa yg kita rasa.

Bersyukurlah dgn kurniaan Allah. 
xingin diri ini mnjadi di kalangan yg sedikit.

bersabarlah dgn nikmat
bersabarlah dgn musibah
bersabarlah dgn kesusahan

ssghnya Allah bersama org2 yg brsabar.

wallahu'alam.

ALHAMDULILLAH~ segala puji bagi-Mu Ya Allah

pmilik hati dari-Nya
malaysia





No comments:

Post a Comment